Wat moet je weten over het verkeer in Spanje? Deel 3

We zijn alweer aangekomen bij het derde en laatste deel van de verkeersregels in Spanje. In deze blog zal ik nog wat laatste regels en bijzonderheden noemen die van belang zijn als je deelneemt aan het verkeer in Spanje!

Wat ik allereerst nog even wil noemen is dat als je fietsen vervoerd je die ook moet markeren met hetzelfde bord die ik noemde in deel 2 om je lading te markeren.

Bij een voertuigcombinatie die langer is dan 12 m. moet je die markeren met twee gele markeringsplaten van 50×25 cm. met een rode rand. Je mag ook 1 lange markeringsplaat van 130×25 cm. met een rode rand gebruiken. Deze moet(en) bevestigd worden ter hoogte van 50 tot 150 cm. boven het wegdek. De platen mogen ook afwijkende maten hebben, maar let erop dat de platen van het ECE-70 keurmerk zijn voorzien. In Nederland en andere landen zijn deze platen niet toegestaan. Alleen als de camper meer is dan 3500 kg.

In het volgende tabel staan de toegestane snelheden:

Binnen bebouwde kom Buiten bebouwde kom Autowegen (A/B) Autosnelwegen en autovías(B)
Bromfietsen 45 45 verboden verboden
Personenauto’s en motoren (C) 50 90 100 120
Campers tot en met 3500 kg 50 80 90 100
Campers van meer dan 3500 kg 50 80 80 90
Personenauto’s, met aanhangwagen/caravan < 750 kg 50 70 80 90
Personenauto’s, met aanhangwagen/caravan > 750 kg 50 70 80 80

Tegenwoordig worden de zones binnen de bebouwde kom steeds meer 30 km. zones of zelfs 20 km. als dat aangegeven wordt. Op de stadssnelwegen is de maximale snelheid 80 km. per uur. Bij het inhalen op wegen met 1 rijstrook per rijrichting mag de maximale snelheid met 20% verhoogd worden tijdens het inhalen. Radardetectieapparatuur  is verboden!

Er zijn milieuzones in Spanje en die zijn alleen toegangbaar voor vergunninghouders. Dus als je bijvoorbeeld bij een hotel moet zijn binnen die zone dan is het van belang om te checken of er ontheffing is aangevraagd. In Barcelona is een zone waar je een milieusticker nodig hebt en die is te krijgen bij Spaanse postkantoren voor 5 euro.

Winterbanden zijn niet verplicht, maar worden wel aangeraden vooral in de bergen. Sneeuwkettingen zijn verplicht als dit wordt aangegeven, ten minste op de aangedreven wielen.

De verkeersborden zijn grotendeels hetzelfde als in Nederland, dus het is goed om daar in ieder geval op de letten. Dan kom je al een heel eind!

Ten slotte zijn er nog wat regels voor de fietsers die ik wil melden. Buiten de bebouwde kom is een helm verplicht en tot 16 jaar is dat overal verplicht. ’s Nachts en bij slecht zicht is het verplicht om reflecterende kleding te dragen. Vanzelfsprekend werkende lampen, goede remmen en een bel op de fiets met achter een rode reflector. Ook reflectoren op de wielen en de pedalen. En als je een kind meeneemt in een zitje moet die jonger zijn dan 7 jaar en een helm dragen. Toegestane alcohol promillage is 0,5. Je mag niet bellen op de fiets!