Bekende Spaanse architecten. Deel 1: Santiago Calatrava Valls

Algemene informatie over de architect

Santiago Calatrava Valls is geboren in Valencia op 28 juli 1951. Hij studeerde af voor architect in 1974 en werd doctorandus in Civiele Techniek in 1981. Hij had altijd de wens kunstenaar te worden, maar dat liep anders in zijn leven. Toch heeft hij zijn creativiteit wel kunnen uiten en vorm kunnen geven in zijn ontwerpen.  Zijn stijl als architect wordt als neofuturistisch omschreven. Calatrava begon zijn carrière in Zurich waar hij een wedstrijd won en het treinstation mocht ontwerpen. Hierna mocht hij een brug in Barcelona ontwerpen en zo begon zijn carrière. Santiago opende kantoren in Zurich, Parijs, Valencia en New York.

Informatie over de ontwerpen

Calatrava heeft 28 gebouwen ontworpen, en nog 2 zijn in aanbouw. In Maastricht in de bouw van de campus stopgezet in 2009. Ook heeft hij 17 bruggen ontworpen. Calatrava heeft oog voor de vormgeving, maar vergeet ook de structuur niet. Daarom heeft hij onder andere een prijs gewonnen, de Auguste Perret Award, omdat hij het belang benadrukte van de basisstructuur om van daar uit  daarna de vorm te creëren. De Stad van de Kunst en Wetenschap in Valencia is misschien wel zijn bekendste ontwerp. De bedding van de rivier de Turia werd drooggelegd en Santiago ontwierp 6 gebouwen die op die plaats gebouwd werden. Ook zijn er bruggen die bekend zijn en waar je zijn stijl duidelijk kunt herkennen. Hij liet zich inspireren door het water en gebruikte veel glas, wit, water en lange lijnen. Ook in Nederland heeft  Calatrava 3 bruggen gebouwd in Haarlemmermeer. Ook hier zijn de onderhoudskosten hoog en waren de kosten van het project aanvankelijk veel hoger dan gepland. Zijn project in Maastricht werd gestopt, omdat de kosten te hoog opliepen.

Feitjes over de architect en de ontwerpen

Santiago Calatrava heeft nogal wat kritiek gekregen, omdat er nogal wat gebreken zijn wat betreft zijn ontwerpen. Zo heeft hij bv. glazen tegels gebruikt bij een voetgangersbrug in Bilbao. Deze breken regelmatig en moeten vervangen worden. In 10 jaar hebben ze al 600 tegels moeten vervangen, dus dat betekend een extra kostenpost voor de gemeente. Ook heeft Calatrava niet praktisch nagedacht, want deze tegels worden spekglad bij regenachtig weer. Hetzelfde verhaal bij het ontwerp van de luchthaven van Bilbao. Deze is niet overdekt en dat is bij regenachtig weer totaal niet praktisch!  Ook zijn er projecten die 3 keer zoveel bleken te kosten dan de bedoeling was. De brug Canal Grande in Venetië is wel het toppunt, omdat het project vier keer zoveel heeft gekost door fouten van Santiago, zodat hij aangeklaagd is. Aan de andere kant heeft hij 21 prijzen gewonnen, dus waar hij goed in is, dat is ook echt goed, en waar hij de fout in ging, dat ging ook echt fout! Ook speekt Calatrava een fiscaal spelletje, omdat hij van Zurich werkt en dat zo belastingvrij kan doen. Het maakt niet uit in welk land hij werkt, omdat hij vanuit Zwitserland opereert kan het belastingvrij.